§6 Konflikthantering

Vår konflikthantering bygger på att hantera risker innan de uppstår. Därför jobbar vi med riskhantering som en metod att minska problem och konflikter förebyggande.

Alla risker i ett delprojekt ska dokumenteras och hanteras. Detta ligger sen till grund för hur ev problem hanteras. Riskhantering ska ta hänsyn till vilka grupper som berörs och bär ansvaret.

All konflikthantering ska utgå ifrån att skydda de som har sämst möjlighet att försvara sig själva och säkerställa ett godtagbart skydd för enskilda mot majoriteter och gruppbeteende UPA.

  1. Förebygga
  2. Förhindra
  3. Mildra
  4. Politik
  5. Någon annan

Steg 2

Olika metoder och konsekvenser (rekyleffekter)

 

  1. Tillmötesgående (Accommodating)
  2. Undvika (Avoiding)
  3. Kompromiss (Compromising) Politik
  4. Samarbeta (Collaborating)
  5. Tävlande (Competing)

Tillmötesgående (Accommodating)

En tillmötesgående konflikthanteringsstil används när du lägger undan dina egna önskemål eller behov och fokuserar på andras. Du lämnar dina egna bekymmer bakom dig och tar hand om någon annans.

När du ska använda den:
– När du har fel.
– När du inte bryr dig om problemet lika mycket som den andra personen.
– När man vill att arbetsplatsen ska vara lugn.
– När det inte är någon idé att bråka.

Denna stil kan ofta ses som svag, men så är inte fallet. En stor del av konflikthanteringen är att inse att en förlängning av lösningsprocessen bara kommer att göra saken värre.

Undvika

En undvikande konflikthanteringsstil ignorerar situationen helt och hållet. Antingen undviker en eller båda personerna som är inblandade i konflikten.

När du ska använda den:
– När konflikten är meningslös.
– När du inte har tid att hantera konflikten.
– När du inte är säker på hur du känner om problemet ännu.

Även om akuta konflikter bör åtgärdas omedelbart, är andra inte värda besväret och kommer så småningom att försvinna, vilket inte lämnar någon större inverkan på någon av parterna.

Kompromissa

En kompromisslös konflikthanteringsstil försöker hitta ett sätt att delvis tillfredsställa människor på båda sidor av argumentet. Justeringar görs i båda ändarna för att lösa den aktuella konflikten

När du ska använda den:
– Att nå en lösning är viktigare än själva lösningen.
– När man behöver en tillfällig lösning.
– När man står stilla.

Även om båda parter inte kommer att vara helt nöjda med slutresultatet, ibland är en kompromiss din bästa insats.

 

Samarbetar

En samarbetsstil inkluderar att hitta en lösning som helt kommer att blidka alla inblandade parter. En win-win situation, om man så vill.

När du ska använda den:
– När relationen är viktig.
– När den slutliga lösningen kommer att få en betydande inverkan.
– När alla inblandade människors intressen, behov och övertygelser måste beaktas.

En win-win-situation är självklart det bästa scenariot, men det kan ibland vara svårast att nå. Ärlig kommunikation med intern kommunikationsprogramvara, eller personligen, är avgörande när man använder en samarbetskonflikthanteringsstil. Alla farhågor måste uttryckas öppet för att de ska tas upp i lösningen

Tävlande

En tävlande stil är för alla er egensinniga människor. Med detta tillvägagångssätt intar du en bestämd hållning och vägrar att vika dig förrän du får det du vill ha. Du är oberörd av perspektiven från de andra parterna som är inblandade i konflikten.

När du ska använda den:
– När du måste stå upp för dig själv, dina rättigheter, eller din moral.
– När en mindre kraftfull konflikthanteringsstil är ineffektiv.
– När inget annat fungerar och du har nått din sista utväg.

Personliga övertygelser, värderingar och behov är inte värda att kompromissa med. Stå stark när du kämpar för något som betyder mycket för dig.


Nu när du vet vad varje konflikthanteringsstil är, är det dags att välja en som hjälper dig att lösa din nuvarande konflikt. Även om det kan tyckas självklart, är det värt att ta sig tid att ställa dessa frågor till dig själv för att se till att du fattar rätt beslut:

Källa: G2 Community